Molen De Noord moet terug op saaie Oostplein

13 September 2020, 16:53 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Frans Blok (foto links).
Kopie De Molen De Noord terug op Oostplein naar idee van Frans Blok? Raadslid Van Schaik (rechts) gaat zich er sterk voor maken

Het Oostplein is al jaren toe aan een new-look. De gelden die hiervoor in principe beschikbaar waren gingen bij de renovatie van de Coolsingel met de knollen de pot in. Ook bij het duur ogende 7 stadsprojectenplan - met onder meer de groene long op het Hofplein en het Rijnhavenpark - valt het saaie Oostplein buiten de prijzen, terwijl ter plekke alleen al met de rentree van een kopie van de korenmolen De Noord een unieke metamorfose bereikt zou zijn naar een idee van de Rotterdamse designer Frans Blok. Hij tekende de molen alvast in. (*)

‘’Meer heeft het Oostplein niet nodig qua aangezicht’’, vindt raadslid Benvenido van Schaik, die zich hard wil gaan maken om de in de nacht van 27 op 28 juli 1954 door onbekende oorzaak afgebrande molen uit 1711 terug te laten keren. ‘’Er bestaan allerlei plannen over een mooier Oostplein, maar als je deze icoon er weer neerzet, ben je klaar. Kosten 2,5 miljoen euro. Een grijpstuiver als je dat geld afzet tegen de 232 miljoen voor het 7 stadsprojectenplan. ''

De molen De Noord aan het Oostplein is van de bouw tot in de negentiende eeuw gebruikt als moutmolen. Later werd er graan voor veevoer gemalen. In 1919 dreigde sloop, maar die kon door ingrijpen van de gemeenteraad en restauratie worden voorkomen. De molen overleefde in mei 1940 zelfs het bombardement op Rotterdam. Op zeer korte afstand stond de stad in de brand, maar omdat de eigenaren, de molenaars van de firma Van Vliet uit Goidschalxoord, zo helder van geest waren om de wieken tijdens de stadsbrand te laten draaien bleef De Noord tot 1954 in tact.

Los van de actie om een kopie van De Noord op het Oostplein te laten terugkeren hebben ook de gebiedscommissie Kralingen-Crooswijk en de gebiedscommissie Centrum gezamenlijk een ongevraagd advies ingediend over een new look voor het Oostplein. Min of meer ook als protest, omdat bij alle plannen in de voorjaarsnota dit toegangsplein tot de stad opnieuw over het hoofd was gezien.

Het Oostplein is overigens een cultuurhistorisch zeer belangwekkende plek in de stad, omdat hier in de 16e eeuw de belangrijkste scheepswerf voor oorlogsschepen was gevestigd, ’s Lands werf. 

(*) www.3develop.nl